Björn Olaf Royd Cocu

  • Vakdocent en praktijkopleider
  • Eigenaar van Intelligentia Taste Rooms
  • Bestuurslid Vereniging Ambachtelijk IJscentrum
  • Björn Olaf Royd Cocu is sinds oktober 2019 docent en secretaris aan het IJscentrum. Hij geeft verscheidende theorie- en praktijklessen.
‘Een goede leermeester zorgt dat zijn leerling beter wordt dan hijzelf’

ERVARING

  • Heeft sinds het voorjaar van 2014 zijn eigen zaak Intelligentia Taste Rooms in Eindhoven.
  • Is van huis uit Maitre-Sommelier en volgde daarvoor diverse opleidingen, zoals vinologie aan de Wijnacademie in Maarn
  • Volgde de voornaamste cursussen ijsbereiden in Italië en Nederland, zoals de basiscursus IJsbereider (2017) en hij werd best geslaagde Gespecialiseerd IJsbereider 2018/2019.
  • Volgde ook een divers aantal andere (internationale) opleidingen, waaronder die tot SVH Leermeester, SCA Master Barista en ITC Advances Theesommelier, Jager, Imker en Keurmeester Bijenproducten.
  • Volgde ook een divers aantal andere (internationale) opleidingen, waaronder die tot SVH Leermeester, SCAE Master Barista en ITC Advanced Theesommelier, Jager, Imker en Specialist Bijenproducten

TWEEDE HUIS

Het IJscentrum voelt voor Björn als een tweede thuis. Met collega’s die net als hij bevlogen en gepassioneerd hun mooie vak bedrijven, door kennis te delen en vers ijs te maken van de lekkerste ingrediënten. ‘Het IJscentrum leidt vakmensen op. Doordat we blijven investeren in nieuwe ijsbereiders kunnen wij als branche onszelf blijven onderscheiden’, aldus de vakdocent.
Björn probeert zowel het collectief als het individu te coachen en kijkt vooral waar de deelnemers behoefte aan hebben. ‘Dit maakt mijn vorm van lesgeven dynamisch, maar soms ook specifiek, omdat ik me hier als docent steeds aanpas aan de behoefte die er is.’

ALLES BEHALVE SAAI

Met zijn zaak Intelligentia Taste Rooms serveert Björn meerdere concepten onder één dak, zoals een Frozen Room met ijs, Wonderroom met Magical en Wizards afternoon tea en een Coffee Room met bar. De ijsbereider wil mensen stimuleren en verassen om anders naar eten en drinken te kijken. Hij introduceert gemiddeld 150 nieuwe ijssmaken per jaar en houdt daarbij niet van voorspelbaarheid. Zo nam hij eens vers uit Japan Sudachi en Yuzu mee, waarvan hij marmelade aangevuld met roomijs van gefermenteerde witte limoen uit Nepal maakte.

Normaal is saai en stilstaan is achteruit gaan, vindt Björn. ‘Als ondernemer moet je vooral veel durven. Door de jarenlange ervaring van collega’s die je voor zijn gegaan zijn er duizenden opties en mogelijkheden. Maar maak vooral wat jíj lekker vindt, gasten komen voor jouw unieke smaken.’

keyboard_arrow_up