- Gastdocent machineleer
- Adviseur en commercieel medewerker bij Valmar Nederland
- Tijdens de basiscursus IJsbereider geeft Folkher theorieles over ijsbereidingsapparatuur, schepijsvitrines en koeltechniek.
‘Het is belangrijk dat de kwaliteit van de ambachtelijke ijssector stijgt. Het IJscentrum helpt daarbij.’
ERVARING
- Opleiding tot horecaondernemer
- Vertegenwoordiger bij Woertman Nederland (2000 – 2005)
- Adviseur en commercieel medewerker bij Valmar Nederland (2005 – heden)
- Gastdocent machineleer aan het IJscentrum (sinds 2001)
- Volgde de cursus IJsbereider aan het IJscentrum en enkele andere ijscursussen in binnen- en buitenland
Als adviseur en commercieel medewerker bij Valmar Nederland helpt Folkher startende ijsbereiders met inrichtings- en installatieadvies en begeleidt hij het gehele opstarttraject. Zijn kennis ligt deels bij de technische kant van de apparatuur, maar zeker ook bij recepturen en het ijsbereiden zelf.
MACHINES BETER BEGRIJPEN
‘Het is heel belangrijk dat je enigszins begrijpt wat er met de machines gebeurt als je ijs maakt en presenteert’, zegt Folkher. Hij laat deelnemers kennismaken met de verschillende typen ijsbereidingsapparatuur en schepijsvitrines, de werking ervan en hoe je de machine moet reinigen en onderhouden. Ook wordt kort ingegaan op koeltechniek. ‘Beter begrijpen hoe een machine werkt, brengt je als ondernemer verder’, verzekert Folkher. ‘Tijdens de lessen werk ik zo merkloos mogelijk. Het gaat puur om de werking van de verschillende typen machines.’
KWALITEIT VERHOGEN
Folkher heeft in de bijna 20 jaar dat hij betrokken is bij het IJscentrum al veel deelnemers mogen lesgeven. De noodzaak van het IJscentrum is ook vandaag de dag nog kraakhelder. ‘Het is belangrijk dat de kwaliteit van de ambachtelijke ijssector stijgt. Het IJscentrum draagt hieraan bij. Mijn bijdrage is vooral om de basiskennis over machines te vergroten, maar ik denk ook graag mee als het gaat om de vragen en problemen die komen kijken bij het opstarten van een ijsbedrijf. Doordat ik bij veel bedrijven over de vloer kom, zie ik veel do’s en don’ts voorbij komen.’